Kwarantanna a praca zdalna

Wybuch pandemii wpłynął na niemal każdą dziedzinę życia człowieka, również na pracę. Rosnąca liczba zakażeń sprawiła, że wiele firm postanowiło działać zdalnie, wysyłając swoich pracowników na tak zwany home office, czyli pracę z domu. Co jednak w sytuacji, gdy pracownik przebywa na kwarantannie? Czy może on wówczas wykonywać swoje obowiązki względem szefa i firmy?

Do ustawy z dnia 20 marca 2020 r. zostały wprowadzone przepisy, który regulują tego typu nieścisłości. Zgodnie z nimi, w czasie kwarantanny lub izolacji, osoby mające możliwość wykonywania pracy zdalnej, mogą wykonywać swoje obowiązki w takim trybie, za zgodą pracodawcy. Pracodawca jest wówczas zobowiązany do wypłacania pełnego wynagrodzenia, które określone zostało w zawartej z pracownikiem umowie.

Home office w czasie pandemii

Warto wspomnieć również o tym, że do rozpoczęcia pracy zdalnej w czasie kwarantanny, sam pracownik musi wyrazić swoją wolę i złożyć stosowny wniosek, który następnie pracodawca powinien podpisać lub odrzucić. W pierwszej kolejności należy jednak zwrócić uwagę na to, czy obowiązki danego pracownika mogą być wykonywane w warunkach domowych.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi pracy w trybie home office, może ona nastąpić wyłącznie, gdy pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz odpowiedni lokal, w którym swobodnie będzie pełnił swoje obowiązki. Pracodawca może w każdej chwili cofnąć zgodę na pracę zdalną.

W przypadku świadczenia pracy zdalnej w czasie kwarantanny, pracownikowi nie przysługują dodatkowe świadczenia chorobowe. Jeżeli pracownik w czasie home office będzie przebywał na kwarantannie i nie będzie wykonywał swoich obowiązków wobec pracodawcy, wówczas należy mu się wynagrodzenie chorobowe.

Adwokat Maciej Migus Łódź

W razie pytań lub wątpliwości dotyczących prawa pracy i spraw pracowniczych, zapraszamy do kontaktu z adwokatem z Kancelarii Adwokackiej w Łodzi lub w Zgierzu!