Samowolne udanie się na urlop przez pracownika
Jak informuje artykuł 163 z Kodeksu pracy, urlop powinien być przyznany zgodnie z planem urlopowym, który to ustala pracodawca w porozumieniu z pracownikami.
Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które spowodowało uraz lub śmierć pracownika. Nastąpiło ono w związku z pracą:
Przyczyny wypadków przy pracy są różne. Odpowiedzialność za ich zaistnienie może leżeć po stronie pracodawcy, ale również pracownika. Wszystko zależne jest od okoliczności. Zakres odpowiedzialności regulują przepisy prawa, które postaramy się przybliżyć w poniższym artykule.
Jeśli wypadek przy pracy nastąpił z winy pracodawcy, ponosi on odpowiedzialność karną na podstawie dwóch przepisów.
Pierwszy z nich dotyczy zaniedbań związanych z BHP. Art. 220 ust.1 Kodeksu karnego mówi:
„Kto, będąc odpowiedzialny za bezpieczeństwo i higienę pracy, nie dopełnia wynikającego stąd obowiązku i przez to naraża pracownika na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.”
Jeśli zostanie udowodnione, że wyraźną przyczyną wypadku było niedopełnienie obowiązków związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, to pracodawca będzie odpowiadać za zaistniałą sytuację na podstawie powyższego przepisu. Warto również zaznaczyć, że w takim przypadku do odpowiedzialności mogą zostać pociągnięte również inne osoby, które w danym zakładzie pracy odpowiadają za BHP (dyrektor, kierownik, inna wyznaczona osoba).
W art. 220 są również przepisy, które mówią, iż jeśli sprawca działał nieumyślnie to podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności lub jej pozbawienia do roku. Jeżeli sprawca dobrowolnie uchylił grożące niebezpieczeństwo, to nie podlega żadnej karze.
W sytuacji, kiedy w wyniku wypadku nastąpiła śmierć lub uszczerbek na zdrowiu pracownika, jego odpowiedzialność karna przewidziana jest również zapisami art. 155 Kodeksu karnego, w którym czytamy:
„Kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.”
Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy regulują również przepisy Kodeksu cywilnego. Na ich podstawie pracownik może żądać od pracodawcy świadczenia odszkodowawczego. Warto jednak zaznaczyć, że odszkodowanie od pracodawcy ma charakter uzupełniający. W pierwszej kolejności poszkodowany musi wystąpić po jednorazowe odszkodowanie z ZUS. Jeśli okaże się ono niewystarczające, może on zgłosić roszczenie przeciwko pracodawcy.
Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy z winy pracodawcy przysługują następujące roszczenia:
Jeśli wynikiem wypadku była śmierć pracownika, to jego rodzina może zwrócić się do pracodawcy. Przysługują im:
O odszkodowanie może się starać każdy pracownik, który został poszkodowany w pracy. Nie ma tu znaczenia, czy nastąpił poważny uszczerbek na zdrowiu, czy drobny uraz. Nie ma znaczenia również rodzaj umowy oraz okres czasu, na jaki została zawarta.
Trzeba mieć na uwadze kolejność działań. Najpierw musi zostać ustalone uprawnienie do świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Następnie należy ustalić, czy przyznane świadczenie w pełni pokryje wynikłą w wyniku wypadku szkodę. Jeśli nie, to poszkodowany pracownik może ubiegać się o pokrycie pełnej wartości szkody przez pracodawcę.
To na poszkodowanym pracowniku ciąży obowiązek udowodnienia, że odszkodowanie od pracodawcy mu się należy. Musi zatem:
Jeśli przydażył Ci się wypadek w pracy, skontaktuj się z nami!
Warto również zapamiętać, że roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym ulega przedawnieniu z upływem trzech lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie za nią odpowiedzialnej.
Wypadek przy pracy z winy pracownika oznacza, że to właśnie pracownik przyczynił się do zaistnienia sytuacji, która wywołała obrażenia i szkody w miejscu pracy. Najczęściej wynikiem tego jest nieuwaga, niewiedza, lekkomyślność lub nieprzestrzeganie zasad BHP.
Jeśli wypadek wydarzył się przez świadome, rażące zaniedbanie poszkodowanego, to przysługuje mu 80% podstawy wynagrodzenia (w przypadku utracenia zdolności do wykonywania obowiązków). Zasiłek taki wypłacany może być przez 182 dni. Później pracownik może się ubiegać o świadczenie rehabilitacyjne.
Jeżeli pracownik jest winny zaistnieniu wypadku, może on mieć utrudnione szanse na uzyskanie odszkodowania - również z ZUS. Jeśli przyczyną szkody jest umyślne, rażące niedbalstwo pracownika, nie otrzyma on odszkodowania. Nie dotyczy to wypadków śmiertelnych. Rodzina otrzyma odszkodowanie, nawet jeśli wypadek nastąpił z winy pracownika.
Jak informuje artykuł 163 z Kodeksu pracy, urlop powinien być przyznany zgodnie z planem urlopowym, który to ustala pracodawca w porozumieniu z pracownikami.
Oprócz świadczenia z ubezpieczenia społecznego poszkodowany ma możliwość starania się o zadośćuczynienie z OC pracodawcy lub bezpośrednio od pracodawcy...
Czy otrzymanie wypowiedzenia umowy o pracę w trakcie pandemii Covid-19 jest zgodne z prawem? A może sama pandemia i problemy z nią związane są już wystarczającym powodem do zwolnień?
Wybuch pandemii, wpłyną na niemal każdą dziedzinę życia człowieka, również na pracę.
Renta rodzinna ma na celu wsparcie finansowe bliskiej osoby, po śmierci męża lub żony. Należy jednak spełnić określone warunki, aby móc otrzymać rentę rodzinną po zmarłym.